راهنمای خرید انواع سنگ روشویی

چگونه یک روشویی کابینتی انتخاب کنیم؟
آبان ۲۰, ۱۳۹۷
سوراخ بالای روشویی
سوراخ بالای روشویی برای چیست؟
آبان ۲۶, ۱۳۹۷

سنگ روشویی:

سرویس بهداشتی یکی از قسمت های اجناب ناپذیر هر ساختمان می باشد. با اینکه سرویس بهداشتی اغلب کوچک و ساده می باشد، ولی این جزء کوچک و ساده را با میشود با قفسه ها و کمدها و ترکیب های مختلف به صورت بسیار زیبایی تغییر داد. به علت کمبود فضا، باید در انتخاب الگوها و بافت ها دقت لازم را بکار برد . و از ترکیب مواد و عناصر مختلف اجتناب کرد. سنگ روشویی یکی از لوازمات ضروری در هر ساختمان است .

از رنگ و طراحی فضای سرویس بهداشتی و همینطور استفاده از محصولات با کیفیت نباید غافل شد . انتخاب یک سینک مناسب و زیبا ، یک آینه ی ساده یا یک چراغ سقفی زیبا ، دستگیره ها و شیرهای مناسب، می توان فضا را متفاوت ساخت. ‌‌‌‌‌

در این فضا ،سنگ روشویی یکی از عناصر کاربردی مهم است . روشویی‌ها انواع مختلفی دارند.

انواع سنگ روشویی در فضای سرویس بهداشتی

روشویی‌ها اصولا با دو مدل ، با کابینت و بدون کابینت تولید می گردند.

روشویی بدون کابینیت

سنگ روشویی بدون کابینت ، همان روشویی‌ایستاده است که معمولا جنس آنها چینی بوده و در اکثر خانه ها دیده می شوند . این مدل از گذشته تا کنون کاربرد دارد.

این نوع از روشویی‌ها در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند . در هنگام خرید با توجه به میزان فضای موجود در سرویس بهداشتی ، طرح روشویی خود را می توانید خریداری کنید .

سنگ روشویی کابینتی

همانطور که ذکر شد ، نوع دیگری از روشویی‌ها ، سنگ روشویی کابینتی یا یونیت دار است که طراحی و تولید می شوند . این مدل با توجه به کاربردی بودن آن ، بیشتر مورد توجه و استقبال خریداران قرار گرفته است .طراحان این روشویی‌ها ، برای فضای زیر سینک ، کابینت طراحی کرده اند . که میتواند برای قرار دادن لوازم و انواع مواد شوینده و بهداشتی استفاده گردد.

روشویی‌های کابینتی در دو مدل دیواری و پایه دار تولید می شوند.

اگر در سرویس بهداشتی فضای کافی وجود دارد ، بهتر است از نوع پایه دار استفاده شود . زیرا ، به سبب آنکه این نوع روشویی روی زمین قرار می گیرد ، قادر به تحمل وزن بیشتری است. در نتیجه برای انتخاب جنس سینک و صفحه ی یونیت محدودیت خاصی وجود ندارد .

در صورتی که فضای مناسب در سرویس بهداشتی کافی نباشد ، می توان از روشویی با کابینت دیواری استفاده کرد.

انواع سنگ روشویی از لحاظ جنس

مهم‌ترین روش برای شناسایی انواع سنگ روشویی، دسته بندی آنها از لحاظ جنس است. در حال حاضر، سه دسته زیر به عنوان رایج‌ترین سنگ‌های روشویی در بازار شناخته می‌شوند:

  • سنگ‌های روشویی سرامیکی؛
  • سنگ‌های روشویی آکریلیکی؛
  • سنگ‌های روشویی استنلس استیل؛

معمولاً بیشتر سنگ‌های روشویی از سرامیک ساخته می‌شوند که طول عمر بالا و استحکام مناسبی دارند. اما امروزه سنگ‌های تشکیل شده از پلاستیک آکریلیک و استنلس استیل نیز در بازار دیده می‌شود. سنگ‌های آکریلیکی به هیچ وجه نمی‌تواند خصوصیات سنگ روشویی سرامیکی را از خود نشان دهند، اما امکان تغییر در ساختار و طراحی آنها وجود دارد و معمولاً زیبایی تنها دلیل انتخاب آنهاست.

همچنین کسانی که از سنگ های روشویی به صورت کانتر استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ سنگ های آکریلیکی بروند که احتیاج چندانی به استحکام ندارند. سنگ های استنلس استیل، ارزان‌تر هستند و به دلیل وزن سنگین خود کمتر استفاده می‌شوند.

انواع سنگ روشویی از لحاظ مدل و طراحی

معیار دیگری که در انتخاب انواع سنگ های روشویی باید مد نظر قرار گیرد، مدل و طراحی آنهاست. شرکت‌های تولید کننده این گروه از تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی، سعی کرده اند که با توجه به سلیقه مردم و همچنین دسترسی آنها به امکانات مختلف، تغییراتی در طراحی و مدل این سنگها به وجود بیاورند تا توجه آنها را به محصولات خود جلب کنند. از لحاظ مدل و طرح می‌توانیم سنگ‌های روشویی را به دسته‌های زیر تقسیم کنیم:

  • سنگ روشویی یکپارچه: این سنگ ها عمدتاً از جنس سرامیک هستند و پایه و سینک آنها به طور کامل به صورت یکپارچه ساخته می‌شود. معمولاً به دلیل استفاده از مواد اولیه بیشتر، این سنگ ها قیمت بیشتری دارند و در طراحی دکوراسیون مدرن به کار برده می‌شوند.
  • سنگ روشویی چند تکه: بسیاری از سنگهای روشویی معمولی در این دسته قرار می‌گیرند و پایه و سینک آنها از هم جداست. این سنگها برای کارهای تعمیراتی مانند لوله کشی و سایر موارد مرتبط با آن، مناسب هستند و به راحتی جدا می‌شوند. در طراحی دکوراسیون کلاسیک از این سنگ‌ها استفاده می‌شود و وزن آنها نسبت به سنگهای یکپارچه نیز کمتر است.
  • سنگ روشویی کنج یا گوشه: برای کسانی که با ساختمان‌های کوچک و متراکم مواجه هستند و می‌خواهند نهایت بهره وری را از فضای سرویس بهداشتی داشته باشد، سنگ‌های روشویی کنج یا سنگ‌های روشویی گوشه بهترین گزینه به شمار می‌رود. این سنگ‌ها ممکن است به صورت وال هنگ یا رومیزی استفاده شوند و به خوبی فضای بین دیواره را برای بازدهی بیشتر مورد هدف قرار می‌دهند.
  • سنگ روشویی وال هنگ: اگر از کسانی هستید که به استفاده از فضای زیر سنگ های روشویی نیاز دارید و یا تمایل دارید که از کابینت روشویی استفاده کنید، بهتر است به سراغ سنگ‌های روشویی وال هنگ بروید. این سنگ ها به طور مستقیم از پشت به دیوار متصل می‌شوند و نیازی به پایه ندارند. وزن سبک از مهمترین ویژگی سنگ‌های وال هنگ به شمار می‌رود و معمولاً از آکریلیک و مواد سنتزی برای ساخت آنها استفاده می‌شود.
  • سنگ روشویی رومیزی یا کانتر: این گروه از سنگ های روشویی را می‌توان در دسته گروه وال هنگ یا در دسته کنج قرار داد و حتی ممکن است با سایر سبک‌های طراحی دکوراسیون ساخته شده باشند. برای این سنگ‌ها به یک سکو یا میز نیاز دارید تا سنگ روشویی را بر روی آن نصب کنید. معمولاً برای استفاده از این سنگها به سراغ دکوراسیون مدرن می‌روند و پایین آنها را با کابینت روشویی پوشش می‌دهند.
  • سنگ روشوئی یک یا دو قلو: این دسته نسبت به سایر موارد فوق کلی‌تر و عمومی‌تر هستند و ممکن است هر کدام از گروه‌های بالا در این دسته قرار گیرند. در حقیقت ممکن است اینکه سنگ روشویی به صورت یک قلو یا دوقلو ساخته شده باشد که به فضای حمام و سرویس بهداشتی و همچنین نوع طراحی دکوراسیون مدرن یا کلاسیک بستگی دارد.
  • انواع متریال کابینت روشویی :

    1. چوب : این متریال به علت دارا بودن خاصیت انعطاف پذیری ، میتوان آن را با دستگاه های کامپیوتری و یا با دستگاه های مخصوص خراطی به طرح های مختلف و زیبا شکل داد.

    در عین حال یکی از معایب این نوع متریال این است که اصولا چوب کمترین مقاومت را در مکان های مرطوب دارد . و عمر این نوع کابینت در سرویس بهداشتی بسیار کم است .

    1. ملامینه (چوب کابینتی ) : نوع دیگر متریال تولید کابینت روشویی است. محتوای میانی ( اصلی ) ملامینه ، نئوپان و رویه ی آن از جنس MDFمی باشد . در این نوع محصول نفوذ آب به قسمت میانی ، موجب باد کردن آن شده ودر نهایت عمری بین ۳ تا ۵ سال خواهد داشت .
    2. MDF متریالی است که نسبت به نئوپان ، از براده های ریزتر چوب تولید می گردد. تفاوت عمده ی MDF با نئوپان در همین ابعاد ذرات چوب است . در MDF ذرات چوب به قطعات بسیار ریز تبدیل گشته و علاوه بر اینکه مانند نئوپان ، تحت پرس قرار می گیرد ، نوع پرس نیز در حرارت بالا و همچنین با ترکیب متریال چسبی متفاوت تولید می گردد . به علت ترکیب استفاده ی رزین و نرمه های چوب ، استقامت بیشتری نسبت به چوب دارند . ولی باز دلیلی بر استقامت کامل این محصول نسبت به آب نخواهد بود.
    3. مواد PVC : این مواد صد در صد از لایه های پلاستیک فشرده تهیه شده و تحت پرس حرارتی با شرایط ویژه ساخته می شوند . این نوع ورق تحت تاثیر رطوبت قرار نمی گیرد و بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی می باشد. هر چند که ممکن است به لحاظ ظاهری ، بعضی از متریال ذکر شده در بالا ، دارای جذابیت بیشتری باشند.

    جنس رویه ی کابینت یا پیشخوان روشویی می تواند از سنگ های طبیعی مانند گرانیت ، کوارتز ، مرمر و ….. باشد . سنگ های طبیعی در برابر مواد شوینده ی اسیدی آسیب پذیر هستند . بنابراین باید مواد شوینده ی مناسب استفاده گردد.

  • طرح و جنس سنگ روشویی

    سنگ روشویی معمولا ، از چینی نشکن ساخته می شود . ولی سینک هایی از جنس سرامیک ، شیشه ، چوب و فلز نیز موجود می باشند . چند مورد از خصوصیات سینک مرغوب عبارتند از : شفافیت لعاب و عدم وجود خط و خش ، سطحی بدون موج و ناهمواری ، عدم وجود ترک های مویی که حتی به راحتی دیده نمی شوند ، مقاومت در برابر مواد شوینده و اسیدی .

    اندازه سنگ روشویی استاندارد

    در بازار انواع روشویی در ابعاد و اندازه های متفاوت موجود می باشد . اصولا اندازه ی‌روشویی باید متناسب با فضای سرویس بهداشتی باشد . با این حال ارتفاع استاندارد‌روشویی ۸۰ سانتی متر است . که می تواند بر حسب نیاز و اندازه ی قد مصرف کننده ها در نظر گرفته شود . عرض یا عمق یک روشویی استاندارد ۴۰ تا ۵۵ سانتی متر و طول مناسب آن ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *